شانزدهم خرداد ماه سالروز اکران فیلم «درباره الی» است ، پانزده سال از آن روز می‌گذرد | گردهمایی کاربلدها

شانزدهم خرداد ماه سالروز اکران فیلم «درباره الی» است ، پانزده سال از آن روز می‌گذرد | گردهمایی کاربلدها

16 خرداد سال 1388 یعنی درست 15 سال پیش در چنین روزی فیلم سینمایی «درباره الی» روی پرده سینماها رفت؛ آنهم درست در شرایطی که جامعه درگیر التهاب پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری بود و همه تلاش می‌کردند در یک هفته باقی‌مانده تا انتخابات، با تمام وجود برای پیروزی رئیس‌جمهور منتخب‌شان تلاش کنند. «درباره الی» در چنین شرایطی اکران شد و بعد از آن تا یک ماه بعد متاثر از حوادث پس از انتخابات بود. با این حال فروش قابل‌توجهی داشت و به یکی از موفق‌ترین‌های اکران آن سال بعد شد. هنوز هم بسیاری از علاقه‌مندان به سینما، «درباره الی» را بهترین فیلم اصغر فرهادی معرفی می‌کنند.

کانال تلگرام مووی پلات

به گزارش مووی پلات، با گذشت 15 سال از اکران فیلم «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی، این فیلم هنوز هم جذابیت زیادی برای مخاطبان دارد و یکی از مهمترین آثار سینمای ایران به حساب می‌آید. به بهانه پانزده سالگی این فیلم، مروری داریم در عوامل موفقیت آن.

درباره الی پانزده سال قبل در تاریخ شانزدهم خردداد ماه روی پرده رفت.
اصغر فرهادی در حال هدایت گلشیفته فراهانی سر صحنه فیلم «درباره الی»

فیلمنامه و کارگردانی | اصغر فرهادی بعد از «چهارشنبه‌سوری» با «درباره الی» شک و ظن و دروغ را با التهاب و تعلیقی بسیار گسترده‌تر به تصویر کشید. در این فیلم از پتانسیلی که جغرافیای شمال کشور در اختیارش می‌گذاشت بسیار زیاد بهره برد و کاری کرد مخاطبانش از ابتدا تا انتها نفس‌ در سینه‌هایشان حبس شود. فیلم شروعی آرام و شاد داشت و مخاطبان را با حال‌وهوایی سرخوشانه همراه می‌کرد. درست زمانی که مخاطب احساس می‌کرد همه‌چیز سر جای خودش است، فرهادی بحرانی خلق می‌کرد و او را در موقعیتی عجیب قرار می‌داد؛ بحرانی تا پایان فیلم مرحله به مرحله بیشتر می‌شد و نهایتا به سکانس درخشان پایانی می‌رسید. مکان جغرافیایی، چینش بازیگران، قاب‌‌بندی‌ها و همچنین گریم‌ها و طراحی صحنه و لباس به قدری درست انتخاب شده و کنار هم یک کل منسجم معنادار را تشکیل می‌دادند که مثل قطعه‌های پازل نمی‌شد هیچ‌یک از آنها را پس‌وپیش یا اضافه و کم کرد.

درباره الی پانزده سال قبل در تاریخ شانزدهم خردداد ماه روی پرده رفت.
اصغر فرهادی در فیلم «درباره الی» به شیوه‌ای بدیع و نو به روایت داستانش می‌پردازد.

داستان | همه‌چیز از یک مسافرت دوستانه جذاب شروع می‌شد. دوستی به نام احمد برگشته بود و حالا به بهانه حضورش همه قرار بود کنار هم یک سفر شاد را تجربه کنند. در این بین سپیده، یکی از آنها که مسئول هماهنگی به حساب می‌آمد، مربی مهدکودک دخترش، الی را هم دعوت کرده بود تا بلکه بتواند باعث آشنایی او و احمد شود. الی از همان ابتدا مدام اصرار داشت که زیاد نمی‌تواند بماند و تلاش می‌کرد با خانواده‌اش تماس بگیرد. روز بعد وسط بازی بچه‌ها الی ناگهان گم می‌شد و جستجو برای یافتن او همه را با چالش مواجه می‌کرد. در این بین با باز شدن پای نامزد الی به ویلای آنها و جدال میان دوستان وضعیت را مدام بد و بدتر می‌کرد.

درباره الی پانزده سال قبل در تاریخ شانزدهم خردداد ماه روی پرده رفت.
«درباره الی« فیلم پر کاراکتری است که هرکدام به نوبه خود سهمی در پیشبرد داستان دارند

شخصیت‌ها | «درباره الی» فیلمی پربکارکتری است که حضور تک‌تک کاراکترها در پیش‌برد ماجراها اهمیت زیادی داشت.نکته قابل توجه انتخاب درست بازیگران برای هر نقش است.

سپیده (گلشیفته فراهانی) : شخصیت اصلی فیلم سپیده با بازی گلشیفته فراهانی بود؛ زنی که همه را دورهم جمع کرده بود تا به این بهانه الی را با دوستشان احمد که تازه متارکه کرده بود آشنا کند. تا قبل از گم شدن الی، سپیده را به عنوان دختری شاداب و پرانگیزه و شوخ و شنگ می‌شناختیم اما بعد از بحران، همه چیز تغییر می‌کرد. او رفته‌رفته از یک دختر شاداب و سرحال به فردی مستاصل و درمانده تبدیل می‌شد و علاوه بر نگرانی خودش باید به همه در قبال گم شدن الی جواب پس می‌داد. بازی او کنار مانی حقیقی که شمایل یک مرد جدی و سرسخت را به نمایش می‌گذاشت بسیار قابل تامل بود.

کانال تلگرام مووی پلات

الی (ترانه علیدوستی) : ترانه علیدوستی در نقش الی، با اینکه عنوان فیلم را یدک می‌کشید اما حضور چندانی نداشت. در همان مدت کوتاه توانست شمایلی مرموز از خود به نمایش بگذارد و تا پایان فیلم مخاطبان را منتظر فاش شدن گره داستان کند.

پیمان (پیمان معادی) : پیمان معادی تا پیش از «درباره الی…» به عنوان فیلمنامه‌نویس شناخته می‌شد و با این فیلم برای اولین‌بار خودش را نشان داد. او نقش مردی از طبقه متوسط جامعه را بازی کرد که سرخوشانه زندگی می‌کند و به‌شدت مراقب همسر و فرزندانش است. اوج بازی معادی جایی رقم می‌خورد که بچه‌ها گم می‌شدند. شخصیت پیمان در فیلم درباره الی… فرصت عرض‌اندام به معادی داد. او از فرصت پیش‌آمده نهایت بهره را برد و از خود شمایل یک بازیگر موفق ساخت.

امیر (مانی حقیقی) : درباره الی اولین نقش آفرینی مانی حقیقی است که تا پیش از این فقط به عنوان کارگردان و فیلمنامه‌نویس در سینما فعالیت می‌کرد. او نقش امیر شوهر سپیده را برعهده دارد. یک مرد جدی اما خوش‌سفر. از آن دست مردهایی که در سفرهای دوستانه، جمع را در دست می‌گیرد. اما او ور دیگری هم دارد وقتی با دورغ‌های همسرش مواجه می‌شود مخاطب شخصیت دیگری از او را می‌بیند. مردی که به مانند یک بشکه باروت به یکباره منفجر می‌شود.

 شهره (مریلا زارعی) : نقش مقابل پیمان معادی در اختیار مریلا زارعی بود، زنی خانواده دوست که شوخ و شنگی سایرین را نداشت و به نسبت متفاوت به نظر می‌رسید. وقتی هم که احساس می‌کرد خانواده‌اش در معرض خطر قرار گرفته دیگر نمی‌توانست شرایط را تحمل کند. او مدام همسرش پیمان را از مداخله در امور نهی می‌کرد و می‌خواست هرطور شده از آن شرایط بیرون بیاید.

احمد (شهاب حسینی) : شهاب حسینی هم یکی دیگر از بازیگران موفق این فیلم بود. مردی که تازه از آلمان برگشته و یک مرتبه با موقعیتی عجیب روبه‌رو می‌شد. او مدام بهت‌زده بود و تلاش می‌کرد هرطور شده موقعیت را کنترل کند.

علیرضا (صابر ابر) : یکی از درخشان‌ترین سکانس‌های فیلم با بازی صابر ابر رقم می‌خورد. با اینکه در یک چهارم آخر فیلم سر می‌سید اما بخش مهمی از بار معنایی و احساسی فیلم را به دوش می‌کشید. او نقش نامزد الی را داشت که وقتی می‌فهمید الی بدون گفت به او برای آشنایی با پسر دیگری به شمال رفته، باورهایش بهم می‌ریخت.

نازی (رعنا آزادی‌ور) : رعنا آزادی‌ور با با چهره‌ای آرام اما در عین حال نگران، انتخاب درستی برای نقش نازی «درباره الی» بود و توانست به خوبی از پس ایفای نقش بربیاید. او با اینکه جزو مهره‌های اصلی فیلم سینمایی «درباره الی» نبود اما با نقش‌آفرینی در این فیلم توانست به شهرت و محبوبیتی که در «پارک وی» به دست آورده بود بیفزاید و نام خود را بر زبان‌ها بیاندازد.نازی با اینکه در ظاهر مدرن به نظر می‌رسید اما شخصیتی کاملا سنتی بود و در اتفا‌ق‌ها پشت سر شوهرش مخفی می‌شد.

درباره الی پانزده سال قبل در تاریخ شانزدهم خردداد ماه روی پرده رفت.
سکانس نجات بچه پیمان یکی از نفس‌گیرترین سکانس‌های «درباره الی» است.

سکانس به یاد ماندنی | «درباره الی» پر از سکانس‌های به یادماندنی است. از سکانس پانتومیم شب اول گرفته تا دیالوگ ماندگار احمد و الی موقع خرید و دعوای سپیده و امیر و موقعیت بحرانی و حساس پایان فیلم که با حضور شخصیت علیرضا رقم می‌خورد، با این‌حال اما ماندگارترین سکانس فیلم «درباره الی»، جایی است که بعد از یک شب شاد و پرخاطره، شوک اصلی با غرق شدن بچه رقم می‌خورد. سکانسغرق شدن بچه و تمام تقلایی که برای نجات او صورت می‌گیرد تا زمانی که بالاخره بچه نفس می‌کشد، آنقدر طبیعی و مهیج از آب درآمده که بدون استثنا می‌توان لقب مهمترین سکانس فیلم را به آن اختصاص داد. در کنار آن، یکی از سکانس‌های پایانی فیلم که صابر ابر، متوجه می‌شود الی نسبت به او چه حسی داشته و حتی راجع به اینکه نامزد دارد با آنها حرفی نزده، یکی از مهم‌ترین تعلیق‌های فیلم شکل می‌گیرد. حس فرو ریختن کاراکتر علیرضا و رسیدن او به مرحله استیصال، آنقدر قوی منتقل شده که به هیچ عنوان نمی‌شود آن را از یاد برد.

درباره الی پانزده سال قبل در تاریخ شانزدهم خردداد ماه روی پرده رفت.
اصغر فرهادی خرس نقره‌ای جشنواره برلین را برای کارگردانی فیلم «درباره الی..» از آن خود کرد.

موفقیت ها | «درباره الی» از جشنواره فجر بیست‌و هفتم، برنده سیمرغ بهترین کارگردانی شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به دست آورد. کمی بعد در جشنواره برلین هم مثل بمب صدا کرد و خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی و جایزه بهترین بازیگر را به صورت گروهی گرفت. بعد از آن در فستیوال‌هایی مثل ترایبکا، وین، کرالا و… شرکت کرد و جوایزی گرفت. این فیلم در کشورهای مجارستان، پرتغال، قبرس، انگلیس، ایتالیا، بلژیک، رومانی، یونان، برزیل، لهستان، استرالیا، ژاپن، اسپانیا، چک و فنلاند به نمایش درآمده‌است.

منبع : www.filmnews.ir | با مووی پلات همراه باشید !
*برای مشاهده مطالب بیشتر و مشابه “اینجا” کلیک کنید.


درصورت نیاز برای ارتباط با مدیریت سایت، بر روی “ارتباط با مدیریت وبسایت” کلیک کنید..

حتما ببینید

عنوان فیلم جدید استیون اسپیلبرگ مشخص شد

عنوان فیلم جدید استیون اسپیلبرگ مشخص شد

عنوان فیلم جدید استیون اسپیلبرگ مشخص شد و با داستانی جذاب و خلاقانه، علاقمندان سینما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *