نگاهی به سه شخصیت «پرویز» متفاوت سینمای ایران که با بازی‌های درخشان بازیگرانشان در ذهن‌ها ماندگار شدند به بهانه اکران آنلاین «پرویزخان» | این «پرویز»های جذاب

نگاهی به سه شخصیت «پرویز» متفاوت سینمای ایران که با بازی‌های درخشان بازیگرانشان در ذهن‌ها ماندگار شدند به بهانه اکران آنلاین «پرویزخان» | این «پرویز»های جذاب

در سینمای ایران با سه شخصیت جذاب و به یادماندنی به نام پرویز مواجهیم؛ شخصیت‌هایی کاملا متفاوت که با نام‌هایی یکسان در ذهن‌هایمان مانده‌اند. اولی پرویزی است که مجید برزگر خلق کرد و بازی درخشان لوون هفتوان به آن جان ویژه‌ای بخشید. دومی پرویز دیوان‌بیگی فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» است که بهروز افخمی آن را به مهدی فخیم‌زاده سپرد و او هم تلاش کرد تا در این نقش بسیار ملموس ظاهر شود. حالا هم که سعید پورصمیمی با آن کارنامه درخشان و جایگاه ویژه‌ای که در سینما به نام خود زده، در نقش پرویز دهداری فیلم «پرویزخان» به میدان آمده و یکبار دیگر قدرت بازیگری‌اش را به گذاشته است.

کانال تلگرام مووی پلات

به گزارش مووی پلات، «پرویزخان» یکی از آثار موفق جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر بود و بازی سعید پورصمیمی در نقش پرویز دهداری یکی از برگ برنده‌های اصلی آن به حساب می‌آمد. این فیلم از نوروز امسال روی پرده رفت و حالا هم قرار است به زودی در شبکه نمایش خانگی به صورت آنلاین اکران شود. به این بهانه نگاهی داریم به سه پرویز متفاوت سینمای ایران و ویژگی‌های مهم آنها.

پرویز | مجید برزگر| 1391

فیلم «پرویز خان» از روز جمعه هفتم اردیبشهت ماه وارد چرخه اکران آنلاین می‌شود.
زندهیاد لون هفتوان در نقش «پرویز» در نمایی از فیلم «پرویز»

بازیگر نقش پرویز : لوون هفتوان

مختصات نقش: محور اصلی فیلم، مردی میانسال به نام پرویز است؛ او شغل مشخصی ندارد و در پنجاه سالگی هنوز با پدرش زندگی می‌کند. بی‌‌آزار و قابل اعتماد است و همه ساکنین شهرک به او علاقه دارند و او را به عنوان سرویس بچه‌هایشان انتخاب کرده‌اند. پرویز مسئول جمع‌آوری پول شارش از واحدهاست و در مواقع بیکاری در یک خشکشویی کار می‌کند. زندگی‌اش روتین خاصی دارد و این نظم طبیعی با تصمیم پدرش برای ازدواج مجدد بهم می‌خورد. پدر از پرویز می‌خواهد برای خودش خانه‌ای پیدا کند و از شهرک برود. با رفتن به خانه جدید ارتباطش با اهالی شهرک قطع می‌شود و همه آنهایی که همیشه به او اعتماد داشته‌اند او را یک «دیگری» می‌پندارند و اجازه ورود به شهرک را به او نمی‌دهند. پرویز که بی‌گناه مجازات شده عصیان می‌کند و ابتدا سگ‌ها و گربه‌های شهرک را می‌کشد و بعد تصمیم به قتل صاحبکار و پدرش می‌گیرد.

ویژگی بازی : لوون هفتوان اولین بار با بازی در فیلم «پرویز» به مخاطبان معرفی شد. او به خاطر وضعیت جسمانی‌اش بسیار متناسب با این نقش بود. موقع راه رفتن نفس‌نفس می‌زد و چهره‌اش آنقدر مهربان و ساده به نظر می‌رسید که همه بلااستثنا به او اعتماد می‌کردند. به همین دلیل هم وقتی مهربانی و مظلومیت او در مقابل رفتار بد و تحقیرآمیز دیگران قرار می‌گرفت کاملا می‌توانستیم موقعیتش را درک کنیم و به او حق بدهم از همه کینه به دل بگیرد. لوون تغییر شخصیت پرویز را از یک فرد آرام به فردی عصیانگر به‌درستی ترسیم کرده بود و این تغییرات را با نگاه و لحن حرف زدن نمایان می‌کرد.

آذر، پرویز، شهدخت و دیگران | بهروز افخمی | 1393

فیلم «پرویز خان» از روز جمعه هفتم اردیبشهت ماه وارد چرخه اکران آنلاین می‌شود.
مهدی فخیم‌زاده در نقش «پرویز» دیوان‌بیگی در نمایی از فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»

بازیگر نقش پرویز : مهدی فخیم‌زاده

مختصات نقش : پرویز دیوان‌بیگی بازیگر بزرگ و مشهور سینماست که خودش را دارای شأن و منزلت ویژه‌ای در خانواده می‌بیند. وقتی به همسرش پیشنهاد بازیگری می‌شود مخالفت می‌کند اما علی‌رغم مخالفت او، همسرش نقش مقابل او را بازی می‌کند و به قدری درخشان ظاهر می‌شود که همه مجله‌ها برای مصاحبه سراغش می‌روند. پرویز از توجهی که به همسرش می‌شود بهم می‌ریزد و با او قهر می‌کند. ورود دخترش و شنیدن مشکلات او داستان را به سمت دیگری می‌برد و از پرویز شخصیتی آرامتر و مسئولیت‌پذیرتر می‌سازد.

ویژگی بازی : در نیمه اول فیلم فخیم‌زاده را در نقش پرویز به عنوان شخصیتی مغرور و از خود متشکر می‌شناسیم که هم در محل کار و هم منزل به همه نگاهی از بالا دارد اما در ادامه وقتی احساس می‌کند همسرش به رقیبی برای او تبدیل شده جنس بازی‌اش تغییر می‌کند و پرخاشگر و حسود به نظر می‌رسد. بشقاب پرت می‌کند و زندگی‌اش را بهم می‌ریزد تا نشان دهد جایگاهش متزلزل نشده است. شیوه بازی فخیم‌زاده به محض ورود دخترش و شنیدن مشکلاتی که در زندگی تجربه کرده تغییر می‌کند. حالا دیگر از جایگاه همیشگی فاصله می‌گیرد و رفتاری منطقی‌تر بروز می‌دهد. جنس رفتارش با شهدخت هم تغییر می‌کند و انگار دیگر بازیگری برایش اهمیت چندانی ندارد. درواقع ما با سه جنس مختلف از بازی او روبه‌رو هستیم و بخش مهمی از جذابیت فیلم هم به واسطه همین تغییرات بازی فخیم‌زاده شکل می‌گیرد.

کانال تلگرام مووی پلات

پرویزخان | علی ثقفی | 1402

فیلم «پرویز خان» از روز جمعه هفتم اردیبشهت ماه وارد چرخه اکران آنلاین می‌شود.
سعید پور صمیمی در نقش «پرویز» دهداری در نمایی از فیلم «پرویز خان»

بازیگر نقش پرویز : سعید پورصمیمی

مختصات نقش : «پرویزخان» با محوریت بخشی از زندگی پرویز دهداری، سرمربی محبوب تیم ملی ایران در دهه شصت و هفتاد روایت می‌شود و متمرکز بر ماجرای اختلاف او با ستاره‌های مطرح تیم‌ملی است. زمانی که هنگام بازگشت تیم‌ملی از سئول، 14 بازیکن نامه استعفای‌شان را به خاطر حضور دهداری امضا کردند و یکی از مهمترین اتفاق‌های فوتبالی آن زمان رخ داد. پرویز دهداری مقابل همه ایستاد و تلاش کرد تیمی جدید از فوتبالیست‌های جوان با استعدادی که هنوز مجالی برای نشان دادن قدرت خود نداشته‌اند تشکل دهد. او با سختی‌های فراوان توانست تیم را آماده کند و به موفقیت برساند.

ویژگی بازی : سعید پورصمیمی جدای از بحث شباهت، به‌خوبی توانسته است رفتار و حرکات پرویزخان را از شیوه راه رفتن و نشستن گرفته تا حرکات صورت و … بازنمایی کند و جدیت و سرسختی در عین مهربانی او را به تصویر بکشد. انتخاب سعید پورصمیمی برای نقش پرویز دهداری، انتخابی هوشمندانه است. هم به لحاظ شباهت چهره و هم سن‌وسال و البته تسلط پورصمیمی روی بازیگری، بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند از پس این نقش بربیاید. او را در اکثر مواقع با بارانی کرم‌رنگ بلند و یک کلاه‌پوستی قهوه‌ای روی سر ‌می‌بینیم؛ درست مشابه تصاویری که در اکثر عکس‌های برجا مانده از آن دوره از پرویز دهداری دیده‌ایم. همین لباس‌ها هم شباهت میان آنها را بیشتر کرده است.

منبع : www.filmnews.ir | با مووی پلات همراه باشید !
*برای مشاهده مطالب بیشتر و مشابه “اینجا” کلیک کنید.


درصورت نیاز برای ارتباط با مدیریت سایت، بر روی “ارتباط با مدیریت وبسایت” کلیک کنید..

حتما ببینید

عنوان فیلم جدید استیون اسپیلبرگ مشخص شد

عنوان فیلم جدید استیون اسپیلبرگ مشخص شد

عنوان فیلم جدید استیون اسپیلبرگ مشخص شد و با داستانی جذاب و خلاقانه، علاقمندان سینما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *